Alcohol en spierherstel

Posted by m2d-admin 30-10-2017 0 Comment(s)

Tegenwoordig is alcoholgebruik in westerse landen aanzienlijk toegenomen. Ook na sportevenementen,  en niet alleen het publiek drinkt, de atleten zelf willen ook graag op de overwinning drinken.

 

Je hebt waarschijnlijk gehoord dat alcoholcalorieën je vet maken en dat bier een bierbuik veroorzaakt. Je hebt allicht ook gehoord dat alcoholgebruik je stofwisseling en testosteronproductie negatief beïnvloedt, of zelfs dat het de eiwitsynthese belemmert. Is dat waar??

 

Het grootste deel van de verkeerde informatie over de negatieve effecten van alcohol zijn overdreven, overdreven of gewoon onjuist. Veel van deze informatie komt van de autoriteiten zelf of van de anti-drug campagnes (betaald door diezelfde autoriteiten). Vergeet wat de  meeste gezondheidsfreaks - bloggers en veel fitness en mainstream media schrijven. Bangmakerij verkoopt waarschijnlijk.

Laten we alles in perspectief zetten, een oud gezegde luidt: 'Het is de dosis die het gif maakt.' Als je wetenschappelijke studies leest, wees je dan bewust van de soms extreem grote doses. En het is niet mogelijk om resultaten in rattenstudies of in vivo studies één op één naarr de mens te extrapoleren. Iedereen weet dat binge drinken, of coma zuipen, weken lang erger voor je is dan gematigd alcohol drinken.

 

Everyone picks his own poison (Iedereen kiest zijn eigen gif), maar sommigen nemen ze allemaal. We zijn allemaal op de hoogte van de echte hardcore jongens die de dag leven alsof er geen morgen is. Als ze steroïden gebruiken, denken ze in grammen in plaats van milligrammen. En ze gebruiken allerlei ergogene drugs en recreatieve drugs tegelijkertijd, lees gewoon maar eens wat verhalen geschreven door Craig Titus of Nasser El Sonbatty. Maar dat is niet de realiteit voor de meeste bodybuilders en recreatieve bodybuilders / fitness liefhebbers. Dus als je een gewone bodybuilder bent, is het belangrijk wat je drinkt, wanneer je drinkt en wat je erbij of ervoor eet, en van deze blogpost kan jij dan iets leren.

 

 

Wat doet alcoholinname met je endogene (lichaamseigen) Testosteron?

Bianco et al. 2014:  Matige doses ethanol (0,83 g / kg) bij weerstandstrainende mannen wanneer ze onmiddellijk na de oefening werden gebruikt (waarbij 3,5 uur eerder niets werd gegeten, tijdens het drinken van ab Libitum [zoveel men wil]) werden geen significante verschillen in testosteronniveaus geconstateerd gedurende maximaal 300 minuten na de training, en bij een andere sportgerelateerde studie met 1 g / kg na een gesimuleerde rugbywedstrijd, bleek geen afname in testosteron te zien, ondanks het feit dat er een vermindering van het uitgangsvermogen in kracht was. Rojdmark et al. heeft geen ethanol met training gecombineerd, maar gebruikte een lage dosis van 0,45 g / kg in drie afzonderlijke pulsen, 90 minuten van elkaar, en merkte op dat er een trend voor testosteron verhoging was, die niet verschilde tussen ethanol en waterinname. Omgekeerd, een iets lagere inname (0,5 g / kg) bleek zelfs het circulerend testosteron te verhogen van 13,6 nmol / L tot 16 nmol / L.

 

Bij inname van 1,5 g / kg of meer ethanol (alcohol) blijkt dat er een dosisafhankelijke afname van testosteron optreedt en voorkomt met enige tijdsvertraging tot 10 uur na consumptie. Hoewel, een acute inname van ethanol van ongeveer 1,5 g / kg de productie van testosteron binnen een uur onderdrukt door een vermindering van de Luteïniserend hormoon (LH) -afgifte. 

 

Hormonale niveaus van testosteron zijn ook gemeten na een zware weerstandstraining. De deelnemers gebruikten ofwel 1,09 g / kg graan ethanol per kilogram droge spiermassa (EtOH groep) of geen ethanol na de training (placebo groep). De ethanol concentratie piek in het bloed (0,09 ± 0,02 g · dL) werd bereikt binnen 60-90 minuten na de training. Totaal testosteron en vrij testosteron waren, in beide groepen, significant verhoogd na de training. Na 140-300 minuten na de training waren de totale testosteron- en vrije testosteronniveaus evenals de vrije androgeenindex significant hoger, alleen in de EtOH-groep. De studie toonde aan dat tijdens de herstelperiode van een zware weerstandstraining, de inname van ethanol het hormonale profiel beïnvloedt inclusief de testosteronconcentraties en de biologische beschikbaarheid.

 

Hoe veel? 

Laat me uitleggen hoe je die gegevens kunt gebruiken. In de bovenstaande studie verhoogde 1 gram ethanol (alcohol) per kilogram lichaamsgewicht (1g / kg) het testosteron een beetje. 0,5 g / kg verhoogde het totale testosteron en het vrije testosteron behoorlijk. Bij 1,5 g / kg alcohol word het totaal en vrij testosteron onderdrukt. Dus ligt de “Sweet Spot”  tussen 0,5 - 1 g / kg.

 

In de Verenigde Staten, volgens het National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism, bevat de gemiddelde "standaard" alcoholische drank (4-5oz wijn, 12oz bier, 1,5oz drank) ongeveer 14 gram pure alcohol.

 

In Europa bevat een standaard glas bier van 5% (250cc), wijn van 12% (100cc) en dranken van 35% (35cc) allemaal dezelfde hoeveelheid pure alcohol (ongeveer 10 gram).

 

Een 100 kg zware bodybuilder die 1 g / kg alcohol gebruikt, gebruikt dus 100 gram alcohol, dat is 7 drankjes in de VS en 10 in Europa, logisch? Eeehm geef me er maar 10 ..

Steiner et al 2015: "Matig alcoholgebruik doet geen afbreuk aan trainings-geïnduceerde spierhypertrofie en eiwitsynthese."

 

Toen de wetenschappers na 14 dagen de plantaris-spier van de onbelaste en de overbelaste poot van de muizen verwijderd hadden, vonden ze geen verschil in gewicht tussen de Con en EtOH-gevoede muizen. Meer bepaald het spiergewicht van de plantaris-spier van beide groepen was met 90% verhoogd, en de eiwitsynthese met 125% (de niet-significante intergroep verschillen kunnen worden genegeerd, omdat studies aantonen dat post-training eiwitsynthese en werkelijke spierwinst niet correleren bij mensen en hetzelfde kan veilig worden aangenomen voor muizen (Mitchell. 2014).

 


 

Het is gemakkelijk te zien dat de alcoholinname de toename van het skeletspiergewicht (links) niet remt en dat de afname van de eiwitsynthese niet statistisch significant was (rechts | Steiner. 2015). Er moet echter wel op worden gewezen dat het model dat de wetenschappers gebruikten (muizen) niet 1: 1 naar mensen te vertalen is. De gebruikte dosering was 3g / kg, die dan dus ongeveer 0,25 g / kg bij de mens zou zijn.

 

Evenzo was de overbelasting geïnduceerde toename van signaalproteïnen zoals mTOR (Ser2448), 4E-BP1 (Thr37 / 46), S6K1 (Thr389), rpS6 (Ser240 / 244) en eEF2 (Thr56) vergelijkbaar in spieren van Controle en EtOH muizen. Het enige dat verschilde en werd aangeven is dat je op de lange termijn verschillende resultaten zou kunnen zien, is dat ULK1, P62 en LC3, drie autofagiemarkeringen, dat wil zeggen de zelf geprogrammeerde celdood in de spieren van de "zuipende" muizen.

 

"Samenvattend veranderde het matige alcoholverbruik niets in de  spierhypertrofie, eiwitsynthese of de meerderheid van mTORC1-gerelateerde signaleringsgebeurtenissen veroorzaakt door 14 dagen chronische spieroverbelasting. Deze bevindingen zijn relevant voor patiënten met chronische alcoholgeïnduceerde spierziekten, aangezien ze aangeven dat een eenvoudige interventie, zoals een dagelijkse gewichtheffen oefening, een voldoende anabole stimulus kan geven om de spiergroei te stimuleren en eventueel verdere ziekte te voorkomen. En wat nu als tijdens deze studie anabole androgene steroïden en / of hGH gebruikt zouden zijn?

 

Alcohol inname verzwakt de maximale na-trainings herstel percentages
De cultuur in veel teamsporten houdt in dat er na het trainen / de wedstrijd veel alcohol wordt gebruikt. Het effect van dergelijke praktijken op de herstelprocessen en de onderliggende eiwitomzet in de menselijke skeletspier, zijn onbekend.

 

Parr et al. 2014 bepaalde het effect van de alcoholinname op de frequenties van myofibrillaire proteïnesynthese (MPS) na inspannende lichaamsbeweging met koolhydraten (CHO) of proteïne-inname (PRO). Als je alcohol drinkt na een training, komt het in de weg van de anabole processen die plaatsvinden. Het drinken van een eiwitschake na de training vermindert deze schade, maar compenseert deze niet helemaal.

 

Niettemin drinken veel atleten alcohol na training.
De onderzoekers waren nieuwsgierig om te weten in hoeverre post-workout wei en koolhydraten supplementatie zou kunnen helpen om het anti-anabole effect van alcohol te compenseren.
De onderzoekers verzochten acht actieve mannen om oefenoefeningen te doen en daarna meerdere cardio sessies op een cyclometer. De onderzoekers stelden de cardio sessies zo samen dat het totale trainingsmodel representatief is voor allerlei denkbare soorten trainingsregimes.

Een uur na het afronden van hun training dronken de mannen het equivalent van 12 eenheden alcohol!! Bij een gelegenheid kregen de proefpersonen 25 g maltodextrine na hun training en 25 g maltodextrine vier uur na de training, toen ze stopten met drinken.

Bij een andere gelegenheid kregen de proefpersonen twee 25 g doses wei in plaats van maltodextrine. Alcohol belemmerde de eiwit synthese, dat werd door de onderzoekers waargenomen toen ze monsters van de spiervezels van de mannen onderzocht. Whey [ALC-PRO] verminderde dit effect, maar kon het spiervezelsynthese niet herstellen tot het niveau dat werd bereikt door alleen een wei (whey) shake te drinken, maar geen alcohol na het trainen [PRO] te drinken.
Het alcoholgebruik na de training had nagenoeg geen effect op de hoeveelheid aminozuren die de spiercellen bereikten. Wat het wel deed was de activiteit van anabole signalerende moleculen zoals mTOR en p70S6K in de spiercellen verminderen.

"Concluderend, de huidige gegevens geven nieuwe inzichten, dat alcohol de respons van spierproteïne synthese gedurende het herstel van de training, in menselijke skeletspieren vermindert, ondanks optimale nutriëntenvoorziening", schrijven de onderzoekers. "De hoeveelheid alcohol die in de huidige studie werd verbruikt, was gebaseerd op de hoeveelheden die werden gemeld tijdens het  “binge drinking”  (ongecontroleerd zuipen) door atleten." "Wij stellen dat onze gegevens van groot belang zijn voor atleten en coaches. Onze bevindingen bieden een bewijsbasis voor een boodschap van moderatie in alcoholinname, om het herstel na de training te bevorderen, en met de bedoeling om de huidige sportcultuur en atletische praktijken te veranderen. "

 

De meeste maaltijden verminderen de absorptie snelheid en verhogen de eliminatie snelheid van alcohol. Het resultaat? Het percentage biobeschikbare alcohol die daadwerkelijk in je bloed druppelt, komt bij de meeste maaltijden tot ongeveer 70%. Maaltijden met een hooge eiwit percentage zijn bijzonder effectief in het stimuleren van de lever en het vertragen van de maagleging. Ze kunnen de biobeschikbaarheid van alcohol verminderen tot minder dan 40%.

Aerobe prestatie
Eerdere studies vonden geen significant gevolg van alcohol op een sub-maximale uithoudingsprestatie en een 5-mijl loopband testperiode respectievelijk. Contrasterend en niet verrassend is er ook literatuur die aantoont dat alcohol schadelijk is voor uithoudingsvermogen. Wat duidelijk is, is dat er een drempel bestaat op welk punt alcohol de aerobe prestatie nadelig beïnvloedt.

Anaerobe prestatie
Ondanks de lange lijst van skeletspier- en neurologische symptomatologie in verband met alcoholgebruik, is het grootste deel van de literatuur niet in staat om een significante oorzaak-effect relatie tussen alcohol en anaerobe prestaties aan te wijzen.


McNaughton en Pierce hebben  het enigste onderzoek uitgevoerd dat een effect van alcohol op sprintprestatie heeft vastgesteld. Dit onderzoek onderzocht vijf sprinten die de sprinttijd gebruiken als maatstaf voor prestatie en hebben een nadelige, maar inconsistente, associatie tussen alcoholdosis en sprintprestatie vastgesteld. Alcohol werd gedronken onmiddellijk voor de sprints, zodat deze gegevens beperkt zijn tot de acute effecten van alcoholvergiftiging en dus niet van toepassing zijn op meer chronische alcohol- kater symptomen.


Recent onderzoek is niet in staat gebleken deze bevindingen te valideren en hebben consequent geen verandering in kracht of  kracht vermogenseigenschappen gezien als gevolg van acute alcoholopname.
Vella et al 2010, Alcohol, Atletische prestatie en herstel. 

Hoe beïnvloeden bier en wijn het vetverlies?
Als we naar alcohol en vetverlies kijken, worden de dingen wat lastiger. In deze context moeten we kijken naar calorieën, endocriene effecten (die ook  de spieren beïnvloeden) en de context waarin alcohol wordt gebruikt.

Laten we eens kijken wat we nu al weten. De biochemie van alcoholmetabolisme zegt dat het een zeer hoog thermisch effect heeft, net als eiwit. Het kost ook veel energie om alcohol op te slaan. Wanneer acetaat en acetyl-coA worden opgebouwd, sluit dit het verbranden van andere brandstoffen zoals koolhydraten en vetten af. Studies ondersteunen dit. Als koolhydraten of vet calorie-voor-calorie vervangen worden door alcohol, is er geen vet opslag. Sommige van de onderzoeken hinten  zelfs dat het een gewichtsverlies zou kunnen opleveren op dezelfde manier als alleen eiwit gebruiken, in plaats van vet en koolhydraten.

Een ander onderwerp waar we naar moeten kijken is hoe alcohol de inname van voedsel beïnvloedt. Dit lijkt te zijn geïndividualiseerd met sommigen die lijden aan een 'ontremmend effect' en anderen niet. Met ontremming bedoel ik dat bij mensen de natuurlijke controle mechanismen om de hoeveelheid voedsel die ze eten te regelen, verminderd zijn. Dus, net zoals mensen ongeremd worden als ze drinken en allerlei gekke dingen zeggen, die ze nuchter niet zouden zeggen, kunnen anderen allerlei soorten voedsel eten die ze niet zouden eten als ze nuchter zijn. Deze invloed op de eetlust kan variëren met het soort alcohol dat wordt gebruikt. Er zijn hier een paar regels om te onthouden. Bier is bitter, en bittere verbindingen zorgen dat GLP-1 vrijkomt, wat een honger onderdrukkende verbinding is. Bier lijkt ook cortisol op korte termijn en in lagere doses te verlagen. Hogere doses kunnen het omgekeerde effect hebben. Dit is belangrijk omdat we nu weten dat cortisol betrokken is bij honger en verlangen, en het schakelt de motivatiecentra in de hersenen uit, terwijl de beloningscentra wordt versterkt. Isohumulonen, die afkomstig zijn uit de vrouwelijke hopplant, geven het bier een bittere smaak. Zij geven bier ook het (lichte) vermogen om bruin vetweefsel te stimuleren, wat resulteerde in een statistisch significante vermindering van het viscerale vet (het ongezonde soort vet dat onze organen omringt (studie). Dus, verrassend, bevat bier een verbinding die de bierbuik actief kan bestrijden. Echt?

 

Rode wijn bevat histamine die cortisol verhoogt. Dus we gaan ervan uit dat dit een verhoogde eetlust zou betekenen. Sterke drank en witte wijn hebben geen bittere verbindingen of het histamine-gehalte van bier en rode wijn, dus het zou moeilijk zijn om de effecten te speculeren. 

 

Uit een studie uit Kokavecet al 2009 blijkt precies wat we hebben voorspelt. Bier verlaagt cortisol en heeft een kortdurend eetlust-onderdrukkend effect. Rode wijn verhoogt cortisol vrij snel en stimuleert de eetlust dus ook sneller. Witte wijn was vergelijkbaar met bier. Sterke dranken werden in deze studie helaas niet onderzocht. Het lijkt duidelijk dat elke alcoholische drank uiteindelijk cortisol zal verhogen. De effecten lijken tijdsafhankelijk te zijn in het geval van bier, en ook de hoeveelheid speelt een rol. We weten nu dat cortisol een impact heeft op de eetlust, maar speelt het ook een rol in het herstel na het trainen. Je wilt geen verhoogd cortisol, in geen van beide scenario's.

 

Alcohol: invloed op sportprestaties en herstel in mannelijke atleten. Barnes 2014

 

Alcohol is de meest gebruikte recreatieve drug wereldwijd en de consumptie ervan, vaak in grote volumes, is diep ingebed in veel aspecten van de westerse samenleving. Inderdaad, atleten zijn niet vrijgesteld van de invloed die alcohol heeft op de maatschappij. Ze verbruiken vaak meer alcohol door middel van zuipfestijnen in vergelijking met de algemene bevolking, maar het wordt vaak verwacht en aanbevolen dat atleten zich onthouden van alcohol om de negatieve gevolgen van dit middel op herstel en de sportieve prestaties te vermijden. Hoewel deze aanbeveling zinvol lijkt, de impact die alcohol heeft op herstel en sportprestaties is ingewikkeld en hangt af van vele factoren, waaronder de timing van het alcoholgebruik na de training, de tijd die nodig is voor het herstel van training / competitie, letselstatus en de alcoholdosis die is  geconsumeerd. Over het algemeen kan acuut alcoholgebruik, op de niveaus die vaak door atleten worden gebruikt, de normale immuno-endocriene functie, bloedstroom en proteïnesynthese negatief beïnvloeden, zodat het herstel van het letsel aan de skeletspier kan worden aangetast. Andere factoren die verband houden met herstel, zoals rehydratie en glycogeen resynthese, kunnen in mindere mate worden beïnvloed. Degenen die verantwoordelijk zijn voor het welzijn van atleten, met inbegrip van de atleet zelf, dienen het normale alcoholgebruik zorgvuldig te controleren, zodat de generieke negatieve gezondheids- en sociale uitkomsten die samenhangen met zwaar alcoholgebruik, vermeden worden. Bovendien, als atleten alcohol na sport of lichaamsbeweging willen consumeren, is het onwaarschijnlijk dat een dosis van ongeveer 0,5 g / kg lichaamsgewicht de meeste aspecten van herstel negatief zal beïnvloeden en kan daarom worden aanbevolen, als alcohol gedurende deze periode wordt gebruikt.

 

Effecten van zwaar episodisch drinken op lichamelijke prestaties op clubniveau van rugby unie spelers. Prentice et al. 2015

 

In dit onderzoek werden de effecten onderzocht van het acute alcoholgebruik, in natuurlijke omstandigheden, op de sport kwaliteiten in de 2 dagen na een drinkgelag. Daarnaast werden alcohol gerelateerde gedragingen van deze groep rugby spelers onderzocht.

 

Negentien mannelijke clubrugbyspelers melden  zich vrijwillig voor deze studie. Metingen van de tegenbewegingssprong, maximale onder lichaamskracht, herhaald sprintvermogen en hydratatie werden 2 dagen voor en in de 2 dagen na zwaar episodische alcoholgebruik gemaakt.

 

Het gerapporteerde alcoholverbruik varieerde van 6 tot > (meer dan) 20 standaard dranken !! Een significante daling van het aantal slaapuren werd gerapporteerd na het drinkgelag met deelnemers die 1-3 uur slaap per nacht meldden. Een aanzienlijke vermindering van de tegenbeweging sprong de ochtend nadat het drinkgelag werd waargenomen.  Geen andere metingen waren op welk moment dan ook veranderd in vergelijking met de eerste metingen.


 
Zwaar episodisch alcoholgebruik, en de bijbehorende verminderde slaapuren, resulteert in een vermindering van het onderlichaams krachtvermogen, maar geen andere veranderingen in de meting van anaerobe prestaties de ochtend na een drinkgelag. Volledig herstel van dit gedrag werd bereikt  2 dagen na het drinkgelag.

 


Wil je meer aantrekkelijk zijn? 
De wetenschap zegt, neem een drankje.
Wordt je bedrijfsportretfoto genomen? Nieuwe mensen ontmoeten tijdens een netwerkgebeurtenis? Hier is een aantal tegen-intuïtieve adviezen: overweeg om  een alcoholisch drankje te nemen. Je kan worden gezien als aantrekkelijker.

 

We hebben allemaal uitdrukkingen gehoord, zoals 'biergoggles kijken' die erop wijzen dat mensen positiever keken naar andere mensen na een paar drankjes. Een vrouw ziet er vaak aantrekkelijker uit na een paar glaasjes. Je wordt gewoon iets minder kritisch  Verrassend onderzoek laat nu zien dat een beetje alcohol de drinker ook beter uit kan laten zien in de ogen van anderen.

 

Onderzoekers van de Universiteit van Bristol voerden een experiment uit waarbij heteroseksuele personen onder twee omstandigheden foto's van een persoon van de tegenovergestelde sekse beoordeelden. Op één foto was de persoon in een niet-alcoholische toestand, en de andere was dezelfde persoon te zien na het consumeren van een lage of hoge dosis alcohol. Verrassend genoeg, werden de "lage dosis" drinkers  geacht er knapper uit te zien, dan in hun nuchtere toestand, en dat door de ogen van nuchtere evaluatoren. 

 

Hoeveel drankjes zullen ervoor zorgen dat JIJ er goed uitziet?
Hoewel de hoogte van de geteste doses één drankje (lage dosis) of twee (hoge dosis), misschien een beetje misleidend zijn.

 

De wetenschappers varieerden de hoeveelheid alcohol op basis van het gewicht van de proefpersonen. De lage dosis hoeveelheid was, voor een persoon van 70 kg, 250 ml van 14% alcohol bevattende wijn. Met een standaard hoeveelheid wijn, is dat bijna twee glazen. Het gebruikte alcoholgehalte van 14% is een beetje hoger dan de meeste wijnen, met meestal 13,5% voor zowel rode als witte wijnen.

 

Op een andere manier berekend, de lage dosis was éénderde van een typische 750 ml fles wijn voor een persoon met een gewicht van 70 kg. De hoge dosis die resulteerde in een foto die minder aantrekkelijk was, was tweederde van een fles.


Dus voor mensen boven dat gewicht, zou de "lage dosis" een paar glazen wijn zijn. Twee typische biertjes of normale cocktails zouden een vergelijkbare dosis verschaffen.
Bij lichtere personen zou één drankje optimaal zijn voor het aantrekkelijkheid verhogende effect.

 

Suter 2005: “Er lijkt een grote individuele variabiliteit te zijn, afhankelijk van de absolute hoeveelheid alcohol, de drinkfrequentie en de genetische factoren. Momenteel kan worden gezegd dat alcoholcalorieën meer tellen in gematigde niet-dagelijkse consumenten dan bij dagelijkse (zware) consumenten (drinkers). Verder tellen ze meer in combinatie met een hoog-in-vet dieet en in overgewicht en zwaarlijvige (obese) personen.

 

 

Waarom worden de schadelijke effecten van alcohol zo overdreven?
We weten allemaal dat het consumeren van teveel alcohol slecht voor jou is, maar de effecten zijn echt sterk overdreven. Er wordt gezegd dat het je vet maakt, je estradiol verhoogt, waardoor je borstjes krijgt. Het belemmer de seksuele prestaties en stopt de spiergroei. Waarom de mainstream media en fitness tijdschriften dit melden, ik weet het niet. Als je de enorme hoeveelheid wetenschappelijke studies leest, zult je snel leren dat het afhangt van veel factoren, hoe giftig het is, indien giftig. Wanneer drink je, wat heb je voor en na het drinken gegeten?, je geslacht, je BMI (vetpercentage), enz., enz. 

 

Sterfte
Alcoholisten worden opgescheept met hartziekten, gezondheidsproblemen en hogere kankercijfers. Geheelonthouders hebben echter, verrassend, het volgende hoogste sterftecijfer. Matige drinkers hebben keer op keer bewezen dat ze het langste  leven (studie, studie, studie, studie), dat is weliswaar een beetje eigenaardig, aangezien de mechanismen achter de veronderstelde gezondheidsvoordelen van alcohol nog niet goed begrepen zijn (alhoewel deze studie werpt daar wel wat licht op). Als je je houdt aan een matig alcoholgebruik (1-3 drankjes per dag), dan heb je waarschijnlijk niets om je zorgen over te maken en kan het je een heleboel gezondheidsvoordelen opleveren, met inbegrip van een sterker immuunsysteem, een verminderde kans op verkoudheid , Alzheimer's, dementie, metabolisch syndroom, kanker, artritis, hartziekte en depressie. (studie, studie, studie, studie, studie, studie, studie, studie) De absoluut gezondste dosis is één drankje per dag, en de negatieve effecten beginnen na ongeveer 3,5 drankjes per dag te komen.

 

Een klassieke omgekeerde U-curve kan gezien worden in de relatie tussen alcoholgebruik en gezondheid. 

 

Als je helemaal niet drinkt naar het drinken van  één glas wijn per wee, zal je langer leven. En als je twee glazen per week drinkt, leef je een beetje langer en met drie glazen nog een beetje langer - helemaal tot zeven glazen per week. (Deze cijfers zijn voor mannen, niet voor vrouwen.) Dat is de upslope: hoe meer, hoe vrolijker. Dan is er de opgaande lijn naar bijvoorbeeld zeven tot veertien glazen wijn per week. Je helpt jezelf niet door meer te drinken in dat bereik. Maar je doet jezelf ook niet echt pijn. Dat is het middelste deel van de kromme lijn. Ten slotte is er de rechterkant van de curve: de neergaande lijn. Als je meer dan veertien glazen wijnen per week drinkt, dan eindig je met een kortere levensduur. Alcohol is niet inherent aan goed of slecht of neutraal. Het begint goed, wordt neutraal en eindigt slecht.  En dat is zonde zoals je ziet!!